Контрольне аудіювання тексту
художнього стилю
8 клас
Стара, але дебела ще хата,
рублена з доброго дерева, з різьбленим ганком і такими ж наличниками коло
вікон, крита гонтом, стоїть на схилі сопки і дивиться всіма чотирма вікнами на
річечку, що тече внизу, і далі – на синє бескеття Сіхоте-Аліня.
Праворуч дебела комора з
омшаником, повітка для коней, корівник, стіжок сіна, обгороджений латами, ще
якісь будівлі. Ліворуч – город, теж обгороджений в одну лату, ще й глечик
стирчить на ближньому стовпці. В городі картопля і соняшники, а просто над
самою річечкою – якась комірчина: то лазня «по-чорному».
Оце і вся господа. І вона одна
тут на великому просторі. До найближчого селища, що зветеся Капитонівка і
складається з кількох таких хат, понад 50 кілометрів. Григорій це вже знав, і
це його тішило: небезпека від людей була тут найменша. А ці люди, що в них він
жив, охороняли його.
Удома тепер були він , мати й
Наталка. А батько з Грицьком як поїхали, то от уже два тижні їздять.
Як сподівалася мати, вони
мали прибути ще вчора, а як учора не було, - то, значить, сьогодні.
Чекаючи їх, Григорій нікуди не ходив уже, а сидів з самого ранку на призьбі
і виглядав. І хвилювався. Так, хвилювався – як то вони поставляться до нього?
Може, уже не так, як перше, коли він був
хворий? Знічев’я бавився з ведмежам, спостерігав навколишній світ.
От зараз його увагою
заволодів праник, підкидуваний засмаглою дівочою рукою там, над річкою; він то
підлітав, то падав – ляпотів покладці завзято та лунко.І бігли луни нетрями,
ударялися об бескеття й озивалися – ляпотіли на кілька голосів… І вижодило
- ніби перепел бив десь у пшеницях на зорі. Чудно.
То Наталка прала на річці.
Запнула «кулинкою» , орудувала на сонці над водою, як вправний спортсмен на
вранішній руханці. Воркотіла якоїсь пісні, полоскала білизну у воді і прибивали
праником до кладки. Періщила з усієї сили.
Дивна вона, ця дівчина
Наталка. Григорій чомусь тепер навіть боявся її, боявся при зустрічах дивитися
їй в обличчя. Вона ніби сердилася, коли він на неї «витріщав очі». Не знав
тепер, як до неї приступитись, як з нею поводитись. І почувався як хлопчак.
Смішно, але ж так. Сказати б, недоторкана пана? Ні! Дурна? Ні! Горда? Ні-ні!.
Вона навіть не розуміла, яка вона чарівна, безперечно, не розуміла. А от така,
як ота рослина дивна, що ти її торкнеш рукою, а вона аж повернеться і напустить
тонісіньких колючок у руку. І це дівчина-звіроловка, переможниця страхіть
усяких! Уперше йому було на віку таке,
щоб на його муву дівчина заломлювала брови. Так, як та дика коза, що
боїться, щоб її не впіймали, і не дається навіть підступити. А може у неї така
відраза до нього?
Тож найліпше зовсім не
звертати уваги. Нехай собі пере, їй-бо, ото вона періщить праником так люто, бо
думає, що б’є по
чиїхось, може, й по його, нескромних
очах, на неї «витріщених». Нехай собі пере. І нехай підпадьомкає праник. Чи то,
може, не праник підпадьомкає, а то в його серце щось тьохкає, на тую дикунку
дивлячись? Засміявшись з цієї химерної думки, Григорій силоміць відвертає увагу
від праника, затисненого в гнучкій дівочій руці. Ген за річкою на галявину
вийшли табунцем дикі кози. Так, дикі кози. П’ятірко їх. Стали, збилися до купи і, піднісши
високо голови, слухають: де воно і що воно лопотить? Потім зірвалися з місця і
пішли вистрибом, черідкою по високих травах, мелькаючи білтми плямами на
крижах. Зникли в лісі. Так, ніби їх і не було.
-Ти б пішов погуляв де, сину, а
то спочив би ліг. Не бійсь, нудьгуєш?
Це мати. Вона вже в десяте,
либонь, виходить на ганок глянути туди, за річку, за зелене море галявини, куди простяглася стежка,- чи не їдуть?
Вона порається біля печі
і так виходить з підкасаними рукавами.
Заслонившись рукою від сонця,
мати аж перихиляється через лонку і вже турбується. «Довго щось. Чи не
трапилось чого?»
-
Наталко-о!..
-
Чого-о? –
озвалася дівчина в тон.
-
А йди- но
сюди.
-
Кажіть,я й
так чую… Ось доперу…
-
Як ти думаєш,
що з нашими? – Дівчина протягла, кепкуючи:
-
Ну-у… А що з
нашими? Ідуть десь.
-
Бозна… Таке ж
тепер настало. Господи прости!
-
Їдуть, їдуть,
мамо! – це Наталка весело, жартівливо, упевнено, ще й трішки кепкуючи з матері.
– А не їдуть, то пішки йдуть, а коні за поводи ведуть, от і припізнилися…
І сміялася безжурно. І почала лупити по тім сміху праником. Мати й собі
засміялася.
_ От ти така, бач!.. Сказано – нове насіння. Ще й кепкує з дурної матарі…
Тільки й розради моєї, синку, - мати зійшла з ганку і сіла поруч Григорія на
призьбі. Либонь, уже скінчила поратися по господі і тепер має час. Поправивши
очіпок, поклала натруджені руки на коліна і втопила очі в море зелені на
долині, що її звуть «паддю», туди, де втекла стежечка.
Завдання
1.
Яке основне призначення тексту?
а) Активний вплив на
слухача і спонукання до творчої діяльності.
б) Формування моральних
якостей та естетичних смаків слухача.
в) Загальний розвиток
особистості.
г) Регулювання ділових і життєво-важливих
питань.
2.
Який із заголовків найбільше відповідає змістові тексту?
а)
Нове насіння.
б)
Переможниця страхіть.
в)
Дівчина Наталка.
г)
Господа на великому просторі.
3.
Що виховує в читача поданий текст?
а)
Оптимістичне світобачення й патріотичні почуття.
б)
Культуру спілкування мовної особистості.
в)
Любов до ближнього й повагу до старших.
г)
Бути непередбачуваними й загадковими.
4.
У якому стилі були збудовані хата й подвір’я?
а)
Українському.
б)
Сибірському.
в)
Східному.
г)
Місцевому далекосхідному.
5.
Яка відстань до найближчого селища?
а) 5 км.
б) 15
км.
в) 50
км.
г)
2оо км.
6.
З якої причини хвилювався Григорій?
а) Не знав , як
привернути до себе увагу дівчини.
б) Переживав, чи не вважають його рятівники
злочинцем.
в) Думав, як поставляться до нього батько з
Грицьком.
г) Чи не знайдуть його переслідувачі.
7.
З чим порівнює Григорій Наталку?
а) З
гордою смерекою і чистим струмком.
б) З ніжною та колючою трояндою.
в) З
дивною рослиною й дикою козою.
г) З
колючим терном та гордою павою.
8.
Чим займалася Наталка?
а)
Ловила диких тигрів.
б)
Домашнім господарствам.
в)
Пряла, шила й вишивала.
г)
доглядала за городом.
9.
Обрати правильний варіант лексичного значення слова праник (у даному контексті).
а)
М’яч.
б)
Дерев’яний пристрій (брусок із
зарубками) для прання б
в)
Праска (пристрій для прасування).
г)
Прядка (пристрій для присідання).
10. Описати героя цього тексту. Спрогнозувати, як
розвиватимуться його стосунки з Наталкою.
Комментариев нет:
Отправить комментарий