8 клас
Контрольна робота
Другорядні члени речення
Варіант I
(Кожна правильна відповідь оцінюється одним балом)
1.
Визначити
рядок, у якому речення поширене неузгодженим означенням.
а) У великому творчому
процесі народжується мова людини.
б) Жаль розлучатися з
прозорим весняним лісом.
в) Ось уже понад п’ятнадцять століть височіє на
дніпровських схилах
золотоверхий Київ.
г) З прадавніх часів небо вабило до себе
допитливу людську думку.
2.
Визначити
рядок, у якому в реченні виділений додаток належить до прямого.
а) На півдні густою порошею курить угорі біла дорога.
б) Сходять ароматом сади.
в) А ще любила мати вишивати.
г) Щоночі перед нами відкривається небесна книга
Всесвіту.
3.
Визначити
рядок, у якому в реченні прикладка з означуваним словом пишеться окремо.
а) На півночі Волинської
області у предковічних лісах загубилися
голубоокі красені/озера.
б) На курси Грушевського
записалися майже всі студенти/українці з
усіх факультетів
університету.
в) В Антарктиді дуже
багато айсбергів/крижин.
г) Піднебесні красуні/тополі і сосни напоїли молоду селянку з
дитинства тугою за
красою.
4.
Визначте
рядок, у якому в реченні порівняльний зворот не виділяється комами.
а) Десятинний храм
постав перед мандрівником як дивне видіння.
б) У Ворохті донині збереглася й охороняється законом церква
як пам’ятник народної архітектури.
в) Позолочені хрести на Десятинній церкві світились у
голубизні неба як зорі.
г) Рушники
були червоні як жар горіли різним орнамент
переливалися райдугами.
5.
Визначити
рядки, у яких у реченнях прикладки беруться в лапки.
а) Видатний
український художник Олександр Мурашко народився
в сім’ї майстра іконописних робіт.
б) На багато адрес
відправляють саджанці унікальних рослин з
дендропарку
Софіївка.
в) Дівочі сльози
лилися, лилися, поки не затопили всю галявину,
утворивши
озеро Синєвир.
г) У Січні 1861року на полицях книжкових
магазинів Петербурга
з’явився новий часопис Основа.
д) Гігантське срібносяйне скупчення зірок
Чумацький Шлях – це
не наша Галактика.
6.
Установити
відповідність між виділеними в реченнях обставинами та їх видами.
а) У суботу ввечері молодиці й дівчата 1. Обставина способу
дії.
йдуть збирати чебрець.
б) Спали спокійно містечка і
села. 2. Обставина міри і
ступеня
в) За хмарами стояло сонце.
дії
г) Дівчата-полонянки жили тут 3.
Обставина мети.
не
дуже давно.
д) Під час навчання в гімназії 4.
Обставина місця.
через конфлікт з
керівництвом
Михайла Драгоманова мало не виключили 5. Обставина часу.
зі складу учнів.
е) Весною пінгвіни повертаються на берег 6. Обставина причини.
континенту в один і той же самий
час.
7. Установити відповідність між виділеними
в реченнях другорядними членами
та їх видами.
а) Кожен народ по-своєму заселяв небо. 1. Узгоджене
означення.
б) Зірки групуються в химерні
фігури. 2.
Неузгоджене означен.
в) Повітря пахло густим духом
землі. 3.
Прямий додаток.
г) Ландшафт острова дивовижний. 4. Непрямий
додаток.
д) Біля берегів море
скаламучене,
5.Обставина.
зелено-руде.
е) Вулкани і потоки лави виявлені міжпланетними
автоматичними станціями на юпітеріанському супутнику Іс
(Пвильна
відповідь оцінюється в 2бали)
8. Зробити синтаксичний розбір
речення.
Ясно сяяло молодесеньке листя на гіллі.
(Правильна відповідь оцінюється в
3 бали)
9.Поширити подане речення другорядними членами – додатком, означенням,
обставиною. Записати, виділивши граматичну основу й підкресливши другорядні
члени речення.
Темніли ялини.
8 клас
Контрольна робота
Другорядні члени речення
Варіант II
( Кожна правильна відповідь оцінюється одним балом)
- Визначити рядок, у якому речення поширене
обставиною.
а) Свята
вечеря - це спільна вечерря всього роду.
б) Благовіщення
пов’язане з
багатьма прикметами і різними заборонами.
в) Розквітали
проліски, первоцвіт , ряст, сон-трава.
г) Від
Благовіщення все починало рости.
- Визначити рядок, у якому в реченні вжито
неузгоджене означення.
а) Легко впізнати гарну людину на
вулиці.
б) Обряд розговіння у кожної місцевості України інакший.
в) Хлопці
приходили на вечорниці завжди пізніше
дівчат.
г) По всій
Україні перша оранка була великим урочистим святом.
- Визначити рядок, у якому в реченні прикладка
з означуваним словом пишеться через дефіс.
а) Цікаво
спостерігати, чим харчуються діти/пастухи.
б) Ми майже
нічого б не знали про давню давнину, аби історія не подарувала нам
посланців / літописів.
в) Символ / тризуб повертається на
наші землі після проголошення Центральною
Радою УНР
г) Художник / Кричевський підготував
проект герба з тризубом на ньому.
4 Визначте рядок, у якому в реченні порівняльний зворот виділяється
комами
а) Для мене стара людина є ніби дзеркалом
помилок, страждань, мудрості.
б) Мистецтво
жити як культурне явище має духовне, моральне наповнення.
в) Широкі поля
заколишуться зеленим збіжжям наче море.
г) Життєтворчість
як спосіб само програмування та творчого здійснення
особистістю
свого життя є унікальним надбанням людини як зрілої
особистості.
5.Визначити рядки, у яких у реченнях прикладки беруться в лапки.
а) До легендарних
постатей України належить і народна поетеса Маруся
Чурай.
б) Група науковців
інституту літератури ім. Т. Г. Шевченка підготували до друку
наукове видання спадщини
М. Коцюбинського.
в) У дев’ять років Леся Українка
написала першого вірша Надія.
г) Померла Леся
Українка в Грузії, у містечку Сурамі.
д) У науці широко
знаний під назвою Літопис Самовидця.
6.Установити
відповідність між виділеними в реченнях обставинами та їх видами.
а) Скрутно доводиться зимою Романові. 1.
Обставина способу дії.
б) Митько поволі пішов з подвір’я.
2. Обставина міри і ступен.
в) Населення княжої та гетьманської
України 3.
Обставина мети.
широко користувалося
дорогоцінним матеріалом
4. Обставина місця.
для свого одягу.
5. Обставина часу.
г) Над хатою зійшла вечірня зоря.
6. Обставина причини.
д) У голові від хвилювання пульсувала одна тільки думка.
е) Мені так легко на душі .
7.
Установити
відповідність між виділеними в реченнях другорядними членами та їх видами.
а) Конопля була запозичена нашими предками
від іранців. 1. Узгоджене
означення.
б) Овеча вовна та вовняні тканини згадуються в
літературних 2. Неузгоджене означення.
пам’ятках уже з IХ ст.. 3. Прямий
додаток.
в) Над хатою зійшла вечірня
зоря.
4. Непрямий додаток.
г) У кінці ХVIIIст. населення України
збідніло. 5.
Обставина.
д) З давніх-давен в Україні величальним словом і магічною
дією створювали образ багатства.
е) На Масницю в селах України майже кожного
вечора
збиралися вечорниці.
(Правильна
відповідь оцінюється в 2 бали)
8.
Зробити
синтаксичний розбір речення.
Тут таки й справді було
царство природи.
( Правильна відповідь оцінюється
в3 бали).
9.
Поширити
подане речення другорядними членами – додатком, означенням, обставиною.
Записати, виділивши граматичну основу й підкресливши другорядні члени речення.
Сонце зійшло.
Комментариев нет:
Отправить комментарий